Τοπική ιστορία


Όταν οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να γνωρίσουν την ιστορία του τόπου τους με ήχους, εικόνες, τραγούδι, οσμές, αγγίζουν το παρελθόν πιο δημιουργικά και αναγνωρίζουν ότι και εκείνοι αποτελούν μέρος ενός συνεχούς ταξιδιού.

Η τοπική ιστορία μέσα από την τέχνη

Φορείς και πρόσωπα που διαθέτουν ελεύθερα προσβάσιμο ηλεκτρονικό υλικό ιστορίας και λαογραφίας

1. Ε.Λ.Ι.Α.

Το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, πιο γνωστό ως Ε.Λ.Ι.Α. , αποτελεί τμήμα του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης, Μ.Ι.Ε.Τ., από τον Οκτώβριο του 2009. Ως βασικό στόχο έχει τη διάσωση, συλλογή, ταξινόμηση, μελέτη και έκδοση αρχειακού και έντυπου υλικού του 19ου και 20ού αιώνα το οποίο αφορά κυρίως στην ιστορική εξέλιξη και πνευματική ανάπτυξη της Ελλάδας. Παράλληλα, στοχεύει στη στήριξη της έρευνας και τη διάδοση της γνώσης και της πληροφορίας σε ένα ευρύ φάσμα πολιτιστικών και ακαδημαϊκών κατευθύνσεων. Iδρύθηκε το 1980 και στα χρόνια της δραστηριότητάς του έχει εντοπίσει και συγκεντρώσει πολύτιμο υλικό που κάτω από διαφορετικές συνθήκες ίσως να χανόταν για πάντα.
 
2. Στο πρόγραμμα MEΛINA
η διδακτική πράξη οριοθετείται ως κορυφαίο πολιτισμικό γεγονός της ζωής κάθε ανθρώπου, ιδιαίτερα του μικρού παιδιού. Aποτελεί σημείο αναφοράς, καλωσόρισμα ενός «εν δυνάμει ενήλικα» στον κόσμο των ταξιδευτών του χρόνου, του χώρου και της σκέψης, στον κόσμο της γνώσης και της αναζήτησης, στο χώρο της έκφρασης και της επικοινωνίας.
Kαλώντας, επομένως, το πρόγραμμα MEΛINAτις Tέχνες (το Θέατρο, τη Mουσική, το Xορό και την Kίνηση, την Eικαστική και Oπτικοακουστική έκφραση), να συμβάλουν σε μια αρκετά φιλόδοξη ερευνητική προσπάθεια στο χώρο της εκπαίδευσης, επιχειρεί ακριβώς να προβάλει και να αναδείξει τη πολιτισμική διάσταση της εκπαίδευσης, αποκαθιστώντας στις συνειδήσεις δασκάλων και μαθητών μια ακόμα παραμελημένη «τέχνη»: την τέχνη να διδάσκεις, να μπορείς να γοητεύεις, να επιτρέπεις στον άλλο να απολαμβάνει τη διαδικασία της μάθησης. Kι αυτό πέρα από τη διδακτική μέθοδο, πέρα από την επιστημονική-παιδαγωγική αναζήτηση, αποτελεί τη διαχρονική αξία της παιδαγωγικής πράξης.
 
3. Η λαογραφία εξετάζει τον πολιτισμό των διαφόρων λαών.
Και μάλιστα τον καθένα χωριστά, όπως π.χ. και η Ιστορία.
Πιο ειδικά, η λαογραφία εξετάζει το λαϊκό πολιτισμό.  Όταν μιλάμε για πολιτισμό εννοούμε τα έργα και τον τρόπο ζωής ανθρώπων, που είναι οργανωμένοι σε ομάδες. Εννοούμε τα υλικά και πνευματικά έργα (π.χ. οικοδομήματα, μηχανές, έργα τέχνης, επιστήμες), τις κοινωνικές, τις οικονομικές και άλλες σχέσεις που έχουν μεταξύ τους.
 
Advertisements